Teamontwikkeling
Teamontwikkeling
Op onze school hebben we als team allemaal een gelijke deelname. Iedereen heeft en neemt een gelijk deel op zich bij het uitvoeren van de taken. Concreet betekent dit dat het werk verdeeld wordt of in overleg samen gemaakt wordt. Er is geen sprake van dat iemand denkt en voelt meer of minder gedaan te hebben dan een ander teamlid.
Deze gelijke deelname zorgt er dan ook voor dat iedereen individueel aansprakelijk is voor het werk dat gemaakt is en wordt. Dit geldt voor de delen die individueel gemaakt zijn en voor de gedeelten die gezamenlijk gemaakt zijn. Ieder teamlid is en voelt zich verantwoordelijk voor deze school en alle taken bij het oprichten en uitvoeren ervan. Daardoor zijn we ook allemaal individueel aanspreekbaar op ons werk.
Een ieder van ons heeft verschillende kwaliteiten. Dit hebben we tijdens het werken op deze school optimaal kunnen benutten. Van ons team is de één goed in een website maken, een ander goed in een poster maken, weer een ander is goed in het verwoorden van onze visie. Zo zijn we als team afhankelijk van elkaar op een positieve manier. Dit is ook iets wat we stimuleren in de praktijk. Uiteindelijk willen we kinderen ook stimuleren om zelf deze verdeling te maken. Het is goed als kinderen ook gaan inzien waar de kwaliteiten van henzelf en van de anderen uit de klas liggen. Doordat wij dit zo belangrijk vinden, zetten wij dit ook in bij het verdelen van de taken binnen het team.
Er is ook veel samenwerking en interactie binnen ons team. Door goed overleg en bepaalde zaken samen te verwerken is er een simultane interactie. Een ieder heeft evenveel inspraak. Voor ons team zit hierin wel een verbeterpunt. Over het algemeen hebben we veel punten waar we hetzelfde over denken. Op de punten waar we het niet helemaal met elkaar eens zijn zouden we sneller knopen kunnen doorhakken en minder lang discussiëren. Toch gaat deze discussie altijd op een gemoedelijke manier. Ieder heeft recht op een gelijke inspraak en voelt zich veilig om een punt ter discussie te brengen. Dit is ook iets wat we in ons onderwijs naar voren laten komen: voel je veilig om je punt ter discussie te brengen. Kinderen leren op deze manier ook dat ze het niet zomaar overal mee eens hoeven zijn en dat hun eigen mening er ook toe doet. De kinderen leren op deze manier ook sociale vaardigheden aan als hun idee niet doorgaat.
